FoRyOu
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخولالتسجيل

حياتي ... لا... بل ملاكي

king of horror
ahmed 3osman
Abdo El-King
براءه
miss wounds
dr.walid
10 مشترك
انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
dr.walid
...::| عضو خبير |::...
dr.walid

عمرى : 44
مساهماتى : 399

حياتي ... لا... بل ملاكي Empty
مُساهمةموضوع: حياتي ... لا... بل ملاكي   حياتي ... لا... بل ملاكي Icon_minitimeالسبت يناير 16, 2010 9:00 pm

لماذا؟؟؟

حاولت لكن لم استطيع ، حاولت لكني لم اتحمل ، لماذا لا استطيع العيش بفردي؟ لماذا دائما واين ما ذهبت احتجت من يعينني؟ هل هذا ضعف مني ؟ ام انه ماذا؟

نعم حاولت ان اعيش بلا انسان يكون بجواري دائما ، وبلا صديق يؤنس وحدتي ، وبلا رفيق يشاركني طريقي، الا انني في كل مرة اسقط واحتاج من يعينني على الوقوف، والغريب في الامر اني في كل مرة اجد من يمد يده لي ليساعدني على الوقوف ،ولكن لا البث حتى افقد هذه اليد التي مدت إلي ، لذلك قررت حقا ان اعيش بلا رفيق او صديق او حتى معين .

قررت ان اكمل طريقي مع كتابي ودراستي فقط ، حتى جاء ذلك اليوم الذي فيه تعرفت على انسانة لا يوجد لها مثيل ، كنت في امس الحاجة الى من يقف بجواري ويمسح دمعتي عن خدي.

دخلت في مشروع تدريب المدرسين الجدد وفيها لم اكن اقترب من احد لاني لم اعد اثق بأحد ، الا ان هذه الانسانة كانت مختلفة جدا عن غيرها ، فلقد افتربت مني وتكلمت معي ، وفي هذه اللحظات بدأت صداقتنا ، الا اني لا ادري لما بدأت صداقتنا بالجدال والخلافات ، ولكن فيمن الأيام بدأت صداقتنا تصبح اكثر تعمق اي اصبحت اخوة في الله.

نعم اخوة ما بعدها اخوة ، كل معاني التضحية تجدها بيننا، بل كل معاني الإثار و الحب .

كنت كلما ازعلتها واغضبتها ، اجدها تأتيني وتعتذر مني وكأنها هي من فعل ذلك ، فتلين قلبي وتطلب مني السماح والعفو ، فما يكون مني الا ان اعتذر منها واخجل من نفسي وازداد احتراما لها . ( ولو كنتم مكان ماذا تفعلون غير ذلك ؟)

وها هي علا قتنا تزداد يوما بعد يوم وكل خلافا بيننا لا يزيدنا الا حبنا لبعضنا واحتراما مني لها وتقديرا منها لي.

واقول لها الآن فهي بعيد عني جسدا الا انها معي روحا J
miss wounds

حياتي ... لا... بل ملاكي Oya2g05covah
miss wounds

مساهماتى : 358

مُساهمةموضوع: رد: حياتي ... لا... بل ملاكي   حياتي ... لا... بل ملاكي Icon_minitimeالإثنين فبراير 01, 2010 7:47 pm

القصة دي محسساني إنه لسة فيه ملايكة على الارض
:don't w:

فين أصلا تلاقي حد يسامح حد بكل سهولة كدة
وبالذات البنات مافي واحدة بتعمل كدة مع حد
يعني ايه يزعلها وهي اللى تروح تصالح
دي أكيد خبيثة ووراء تصرفاتها أكيد فيه نية تانية
النوع ده مش موجود اليومين دول
كل دي تصرفات ودلع بنات

مشجعة

وهوا بقة كمان قال ايه بيسامحها مصدع ومش عارف يعيش لواحده ليه يعني
بسيطة جدا
كلنا لازم ييجي فترة في حياتنا بنعيش فيها من غير حد
وأحيان كتير بنبقى عايشين وخلاص بدون وجود حد في حياتنا

أنا أسفة جد إني أقول إن القصة دي خيالية قوي وبعيدة عن الواقع جدا
وقال بنتريق على مهند ونور
لا حلوة
مشيها فيحاء واللمبي

كوووول
dr.walid
dr.walid

عمرى : 44
مساهماتى : 399

مُساهمةموضوع: رد: حياتي ... لا... بل ملاكي   حياتي ... لا... بل ملاكي Icon_minitimeالإثنين فبراير 01, 2010 10:18 pm

شكراً للعضوة Miss/ Wounds

على اضافتها الرقيقة التي ذيلت بها التعليق بتاعها وإن شاء الله هانكتب قصة تانية بعنوان ( فيحاء واللمبي ) وعربية الكشري أو عربية الكبدة ( قصة تحت الطبع ).

إن كانت القصة خيالية فهي من وجهت نظرك فقط أما لو بحثتي جيداً فسوف تجدين أن هناك أشخاص يسامحون بلا مقابل ويعطون بلا أنتظار . هم الأتقياء الأخفياء ، إذا حضروا لم يعرفوا وإذا غابوا لم يفتقدوا ، هم من يزهدون عما في أيدي الناس ويحتاج الناس إاليهم ، النظرفي وجوههم قربة وعبادة إلى الله تعالى، قلوبهم مشتاقة .

لا تنظري إالى الجانب أو الجزء الفارغ من الكوب ولكن أنظري الى الجانب الكضئ أو الجزء المملوء.

وشكراًَ لسعت صدرك
براءه

براءه

عمرى : 32
مساهماتى : 464

مُساهمةموضوع: رد: حياتي ... لا... بل ملاكي   حياتي ... لا... بل ملاكي Icon_minitimeالثلاثاء فبراير 02, 2010 7:51 am

قصه رائعه جدا استاذ وليد
ومعبره ووفعلا ف ناس كدا
بس مفقودين اليومين دول
لان مافيش حد بقى يسامح بسهوله الايام دى
لكن برده مش هنقول مافيش
تسلم ايدك ع الموضوع القيم
Abdo El-King

حياتي ... لا... بل ملاكي 47954210
Abdo El-King

عمرى : 29
مساهماتى : 10257

مُساهمةموضوع: رد: حياتي ... لا... بل ملاكي   حياتي ... لا... بل ملاكي Icon_minitimeالثلاثاء فبراير 02, 2010 9:14 am

ايه يا جماعة انتوا مش واخدين بالكوا ولا ايه

يعنى معاكوا العبد لله التقى الخفى الذى اذا ..... مش عارف باه حد يكمل

اهبل
ahmed 3osman

حياتي ... لا... بل ملاكي I3ufbu7mp7bb
ahmed 3osman

عمرى : 28
مساهماتى : 6144

مُساهمةموضوع: رد: حياتي ... لا... بل ملاكي   حياتي ... لا... بل ملاكي Icon_minitimeالثلاثاء فبراير 02, 2010 12:34 pm

يعنى معاكوا العبد لله التقى الخفى الذى اذا( كنتم معه تاب .. ولو ابتعدتم عنه تورع فما فعل شيئا عليه المتاب )
http://www.foryou.mam9.com
king of horror
king of horror

عمرى : 30
مساهماتى : 1663

مُساهمةموضوع: رد: حياتي ... لا... بل ملاكي   حياتي ... لا... بل ملاكي Icon_minitimeالأربعاء فبراير 03, 2010 9:53 am

يعيني يا عيني

ايه الكلام الحلو ده يا ابو حميد

ولا اقولكم بلاش نطلع عن الموضوع ... لحسن انا سمعت ان في دوريات تمنع الخروج عن الموضوع

ويلا ويله اللي يخالف ... صح يا عبدو
Abdo El-King

حياتي ... لا... بل ملاكي 47954210
Abdo El-King

مساهماتى : 10257

مُساهمةموضوع: رد: حياتي ... لا... بل ملاكي   حياتي ... لا... بل ملاكي Icon_minitimeالأربعاء فبراير 03, 2010 2:26 pm

ايه الحلاوة دى مانت عارف اهه

فرحاااااااااااا^_^اا
ahmed 3osman

ahmed 3osman

مُساهمةموضوع: رد: حياتي ... لا... بل ملاكي   حياتي ... لا... بل ملاكي Icon_minitimeالأربعاء فبراير 03, 2010 2:29 pm

لا متخافش .. انا هتغاضى عنكوا كلكوا همسك بس بتوع الدععاية !!!

ال مهم

انا نسيت اعلق على الموضوه

موضوع روعة يا استاتذ بس انا اشكل انه حقيقي لان بيتهيالي الطيبة دي مش موجودة دلوقتي

صح بردو !
king of horror
king of horror

مُساهمةموضوع: رد: حياتي ... لا... بل ملاكي   حياتي ... لا... بل ملاكي Icon_minitimeالأربعاء فبراير 03, 2010 6:52 pm

لا لا الطيبة موجودة بس الناس بتفهمها غلط خااااااااااالص

وفكرا انا الطيبة معناتها انه يكون انشان ملوش فيها كده وانه الناس بتصحك عليه والكلام الفارغ اللي بتقال اليومين دول

وفي فرق كبيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييير بين الطيبة و بين ان الواحد يكون سهل انه يضحك عليه
ahmed 3osman

ahmed 3osman

مُساهمةموضوع: رد: حياتي ... لا... بل ملاكي   حياتي ... لا... بل ملاكي Icon_minitimeالأربعاء فبراير 03, 2010 8:34 pm

انا برده !
I'm Free

حياتي ... لا... بل ملاكي 67068691ud1
I'm Free

مساهماتى : 3908

مُساهمةموضوع: رد: حياتي ... لا... بل ملاكي   حياتي ... لا... بل ملاكي Icon_minitimeالجمعة فبراير 12, 2010 10:00 am

الطيبة دى موجودة و انا بعيشها بكل تجاعيدها على فكرة و كل تفاصيلها لانى انا و بدون مبالغه اللى بسامح و ماحدش بيسامحنى بس احيانا لا يرق قلبى و لا يهن لو يعنى طفح الكيل زى مابيقولوا
ahmed 3osman

ahmed 3osman

مُساهمةموضوع: رد: حياتي ... لا... بل ملاكي   حياتي ... لا... بل ملاكي Icon_minitimeالجمعة فبراير 12, 2010 12:40 pm

انا سمعت واحد بيتكلم عن الطيبة في الراديوا امبارح هي دكتورة تنمية بس مش فاكر اسمها .. عصمت حاجة شبه كده

المهم

قالت ان الطيبة والتسامح شيء ايجابي جدا .. يعني ليه واحد دايقني ماسمحوش بدل ما اعمل مشكلة
لمن في نفس الوقت لو كان يا حق سبته ابقى سلبي زي ما البنهاوي قال
I'm Free

I'm Free

مُساهمةموضوع: رد: حياتي ... لا... بل ملاكي   حياتي ... لا... بل ملاكي Icon_minitimeالجمعة فبراير 12, 2010 2:10 pm

فى فرق بين انك تسيب حقك و انك تسامح
انك تسيب حقك ده معناه انك مش قادر تاخد حقك و سيبته
اما التسامح فده انك قادر تاخد حقك بس سيبته بمزاجك و انا من رأيي مايكونش على طول شوية ترخى الحبل و شوية تشده عشان الناس مايتعودوش عليك
ahmed 3osman

ahmed 3osman

مُساهمةموضوع: رد: حياتي ... لا... بل ملاكي   حياتي ... لا... بل ملاكي Icon_minitimeالجمعة فبراير 12, 2010 11:24 pm

انا عملتها في واحد انهاردة

شديت الحبل جامد اوي وغلطت ومبسوط بغلطي
I'm Free

I'm Free

مُساهمةموضوع: رد: حياتي ... لا... بل ملاكي   حياتي ... لا... بل ملاكي Icon_minitimeالسبت فبراير 13, 2010 4:03 pm

لا ماينفعش تبقى مبسوط بغلطك لان شد الحبل أوى مش من حقك و بسط الحبل اوى مش من حقك لان ربنا خلق الانسان مدنى بطبعه فمينفعش تمنع تعامل الناس معاك بانك تشد معاهم حبل المعاملة و تدقلهم عالواحدة و ماينفعش تبسط الحبل خالص لان الناس هتتعود عليك و هيهينوك و ده غلط فى حق نفسك
بس المفروض تتوسط
ahmed 3osman

ahmed 3osman

مُساهمةموضوع: رد: حياتي ... لا... بل ملاكي   حياتي ... لا... بل ملاكي Icon_minitimeالإثنين فبراير 15, 2010 3:14 pm

سداني في نتاس بحب اتخانق معااها

انا مش اجتماعي بطبعي وحمار في الكلام على راي ماما

مبحش اصحاب الناس لاني بغللاط !
I'm Free

I'm Free

مُساهمةموضوع: رد: حياتي ... لا... بل ملاكي   حياتي ... لا... بل ملاكي Icon_minitimeالإثنين فبراير 15, 2010 7:04 pm

حاسس بيك حاسس بيك بس الصراحة انا مامرتش بالموضوع ده بس برضه فى بعض المجاملات مثلا ماعرفش ارد اقول ايه بس مش لدرجة انى اغلط فى الناس و ماحبش حد يكلمنى ساعات برضه لما حد يجاملنى اقول انا مابحبش المد و ساعات لو حد بيشجعنى بطريقة انت فاشل مثلا اقول دى مش طريقة تشجيع بس ده قليل مش كتير أوى
M o H a N e D

M o H a N e D

مساهماتى : 1925

مُساهمةموضوع: رد: حياتي ... لا... بل ملاكي   حياتي ... لا... بل ملاكي Icon_minitimeالسبت فبراير 20, 2010 9:55 pm

يا أحمد إنت منغلق جدا
king of horror
king of horror

مُساهمةموضوع: رد: حياتي ... لا... بل ملاكي   حياتي ... لا... بل ملاكي Icon_minitimeالأحد فبراير 21, 2010 2:54 am

انا اشوف انه الواحد لازم يكون عارف شخصية اللي قدامه ... عشان يكون عارف هو هيرد عليه ويقول ايه

لان الناس انواع ... في الكلاسيك .. في الروش ... في الشعبي ... في المنافق (قصدي اللي هو يقعد يمدح فيك ع الفاصي واول ما تمشي ... انتو عارفين) ....... الخ

فلازم الواحد يكون عارف شخصية اللي قدامه ويعرف ازاي يتعامل معاها ... في حالة انه معرفش

مايحاولش يكتر من الكلام معاه ... أو يطلب منه انه يغير طريقته دي في الحوار

ولا ايه؟؟
EL-ZA3IM
EL-ZA3IM

مساهماتى : 554

مُساهمةموضوع: رد: حياتي ... لا... بل ملاكي   حياتي ... لا... بل ملاكي Icon_minitimeالأحد فبراير 21, 2010 5:53 pm

ahmed011 كتب:
لا متخافش .. انا هتغاضى عنكوا كلكوا همسك بس بتوع الدععاية !!!

ال مهم

انا نسيت اعلق على الموضوه

موضوع روعة يا استاتذ بس انا اشكل انه حقيقي لان بيتهيالي الطيبة دي مش موجودة دلوقتي

صح بردو !
اه يا جماعة بالمناسبة
انا عندي منتدى رووووووووووووووعة
وعايزكم تسجلوا فيه
اه نسيت اشكرك يا استاذ وليد
اصلي كنت مشغول بالدعاية
بيضحك
I'm Free

I'm Free

مُساهمةموضوع: رد: حياتي ... لا... بل ملاكي   حياتي ... لا... بل ملاكي Icon_minitimeالأحد فبراير 21, 2010 6:32 pm

لا انا من نحيتى يا بنهاوى من أول يوم باخد انطباع عن الشخص اللى قدامى و كل يوم أحاول أثبت الصفات الكويسة اللى عرفتها فيه و انفى عنه الصفات السيئة لحاد اما اتأكد من كل الصفات الحلوة و السيئة ساعتها تبقى اكتملت الصورة و اصبح القمر بدرا زى مابيقولوا ساعتها اقرر استمرار الصحوبية او الغاءها
miss wounds

miss wounds

مُساهمةموضوع: رد: حياتي ... لا... بل ملاكي   حياتي ... لا... بل ملاكي Icon_minitimeالأحد فبراير 21, 2010 7:17 pm

المهم ماشاء الله كلنا خرجنا عن موضوع النقاش الاساسي كالعادة
I'm Free

I'm Free

مُساهمةموضوع: رد: حياتي ... لا... بل ملاكي   حياتي ... لا... بل ملاكي Icon_minitimeالأحد فبراير 21, 2010 7:32 pm

لا مش أوى يعنى أصل جوهر كلام الاستاذ عن شخصية وهمية خيالية أو لايوجد من نوعها الكثير فتبادلنا أظرافا لحديث عن الصداقة و ها نحن ذا كما ترين لازلنا فى نفس الموضوع
miss wounds

miss wounds

مُساهمةموضوع: رد: حياتي ... لا... بل ملاكي   حياتي ... لا... بل ملاكي Icon_minitimeالأحد فبراير 21, 2010 9:18 pm

يعني انت متفق معايا ان الدكتور وليد بيتكلم عنشخصية خيالية
وإن ده مش رأيئ لوحدي

حياتي ... لا... بل ملاكي
صفحة 1 من اصل 2انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية