FoRyOu
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخولالتسجيل

اشمعنا هما ؟؟؟!!!

I'm Free
king of horror
6 مشترك

رأيك في الموضوع
آه معاك حق .. فعلا حالنا تدهور
اشمعنا هما ؟؟؟!!! I_vote_rcap60%اشمعنا هما ؟؟؟!!! I_vote_lcap
 60% [ 3 ]
والله انا شايف ان الموضوع عادي .. مهو في علماء اليومين دول
اشمعنا هما ؟؟؟!!! I_vote_rcap40%اشمعنا هما ؟؟؟!!! I_vote_lcap
 40% [ 2 ]
الموضوع بتاعك دا يا عم بنهاوي ملوش لازمة خالص
اشمعنا هما ؟؟؟!!! I_vote_rcap0%اشمعنا هما ؟؟؟!!! I_vote_lcap
 0% [ 0 ]
يا عم فكك ... بلا علماء بلا كلام فاضي .. عيش و سبني اعيش
اشمعنا هما ؟؟؟!!! I_vote_rcap0%اشمعنا هما ؟؟؟!!! I_vote_lcap
 0% [ 0 ]
مجموع عدد الأصوات : 5

كاتب الموضوعرسالة
king of horror
...::| عضو خبير |::...
king of horror

عمرى : 30
مساهماتى : 1663

اشمعنا هما ؟؟؟!!! Empty
مُساهمةموضوع: اشمعنا هما ؟؟؟!!!   اشمعنا هما ؟؟؟!!! Icon_minitimeالخميس يونيو 10, 2010 4:25 pm

بسم الله

اعضاء المنتدى الكرام ...

اعرف اني تغيبت عنكم فترة طويلة ... و اعرف ان عدد مساهماتي اصبح منحدر .. خصوصا عدد المواضيع التي اكتبها

ولكن اعود لكم اليوم بموضوع ربما ادركه البعض ... و غاب عن البقية

ولكن قبل ان ابدأ في استرسال موضوعي المتواضع .. دعوني اذكركم بماضي العلماء العرب .. ونبذة بسيطة عن ماضينا

فهذا محمد بن موسى الخوارزمي المتوفي عام 232 للهجرة.
اشمعنا هما ؟؟؟!!! Attachment

مما يمتاز به الخوارزمي أنه أول من فصل بين علمي الحساب والجبر، كما أنه أول من عالج الجبر بأسلوب منطقي علمي.

ترك آثاراً مهمة في علم الفلك وغدا (زيجه) مرجعاً لأرباب هذا العلم.

ويعالج كتاب الجبر والمقابلة المعاملات التي تجري بين الناس كالبيع والشراء، وصرافة الدراهم، والتأجير، كما يبحث في أعمال مسح الأرض فيعين وحدة القياس، ويقوم بأعمال تطبيقية تتناول مساحة بعض السطوح، ومساحة الدائرة، ومساحة قطعة الدائرة، وقد عين لذلك قيمة النسبة التقريبية ط فكانت 7/1 3 أو 7/22، وتوصل أيضاً إلى حساب بعض الأجسام، كالهرم الثلاثي، والهرم الرباعي والمخروط.

-------------

وهذا العالم العربي المسلم أبو علي الحسين بن عبد الله بن الحسن بن علي بن سينا، اشتهر بالطب والفلسفة، ولد في قرية (أفشنة) الفارسية سنة 370 هجرية وتوفي في همذان شنة 427 هجرية.

اشمعنا هما ؟؟؟!!! %D8%A7%D8%A8%D9%86+%D8%B3%D9%8A%D9%86%D8%A7

ترك ابن سينا مؤلفات متعدّدة شملت مختلف حقول المعرفة في عصره، وأهمها:

العلوم الآلية، وتشتمل على كتب المنطق، وما يلحق بها من كتب اللغة والشعر.

العلوم النظرية، وتشتمل على كتب العلم الكلّي، والعلم الإلهي، والعلم الرياضي، والعلم الطبيعي.

العلوم العملية، وتشتمل على كتب الأخلاق، وتدبير المنزل، وتدبير المدينة، والتشريع.

ولهذه العلوم الأصلية فروع وتوابع، فالطب مثلاً من توابع العلم الطبيعي، والموسيقى وعلم الهيئة من فروع العلم الرياضي.

من كتب الطب: أشهر كتب ابن سينا الطبية كتاب القانون الذي ترجم وطبع عدّة مرات والذي ظل يُدرس في جامعات أوروبا حتى أواخر القرن التاسع عشر.

-------------

واخيرا و ليس اخرا مع هذا الفيزيائي المسلم أبو علي الحسن بن الهيثم، اشتهر بعلمي البصريات والهندسة، ولد بالبصة سنة 354 هجرية وتوفي سنة 430 هجرية.

اشمعنا هما ؟؟؟!!! 1082009-103651PM

يصفه ابن أبي أصيبعة في كتابه (عيون الأنباء في طبقات الأطباء) فيقول: (كان ابن الهيثم فاضل النفس، قوي الذكاء، متفنناً في العلوم، لم يماثله أحد من أهل زمانه في العلم الرياضي، ولا يقرب منه. وكان دائم الاشتغال، كثير التصنيف، وافر التزهد...).

لابن الهيثم عدد كبير من المؤلفات شملت مختلف أغراض العلوم. وأهم هذه المؤلفات: كتاب المناظر، كتاب الجامع في أصول الحساب، كتاب في حساب المعاملات، كتاب شرح أصول إقليدس في الهندسة والعدد، كتاب في تحليل المسائل الهندسية، اضافة الى كتب الطب و الهندسة و الفلك العديدة و القيمة جدا

*

زعم بطليموس أن الرؤية تتم بواسطة أشعة تنبعث من العين إلى الجسم المرئي، وقد تبنى العلماء اللاحقون هذه النظرية. ولما جاء ابن الهيثم نسف هذه النظرية في كتاب المناظر، فبين أن الرؤية تتم بواسطة الأشعة التي تنبعث من الجسم المرئي باتجاه عين المبصر.
*

بعد سلسلة من اختبارات أجراها ابن الهيثم بيّن أن الشعاع الضوئي ينتشر في خط مستقيم ضمن وسط متجانس.
*

اكتشف ابن الهيثم ظاهرة انعكاس الضوء، وظاهرة انعطاف الضوء أي انحراف الصورة عن مكانها في حال مرور الأشعة الضوئية في وسط معين إلى وسط غير متجانس معه. كما اكتشف أن الانعطاف يكون معدوماً إذا مرت الأشعة الضوئية وفقاً لزاوية قائمة من وسط إلى وسط آخر غير متجانس معه.
*

وضع ابن الهيثم بحوثاً في ما يتعلق بتكبير العدسات، وبذلك مهّد لاستعمال العدسات المتنوعة في معالجة عيوب العين.
*

من أهم منجزات ابن الهيثم أنه شرّح العين تشريحاً كاملاً، وبين وظيفة كل قسم منها.
*

توصل ابن الهيثم إلى اكتشاف وهم بصري مراده أن المبصر، إذا ما أراد أن يقارن بين بعد جسمين عنه أحدهما غير متصل ببصره بواسطة جسم مرئي، فقد يبدو له وهماً أن الأقرب هو الأبعد، والأبعد هو الأقرب. مثلاً، إذا كان واقفاً في سهل شاسع يمتد حتى الأفق، وإذا كان يبصر مدينة في هذا الأفق (الأرض جسم مرئي يصل أداة بصره بالمدينة)، وإذا كان يبصر في الوقت نفسه القمر مطلاً من فوق جبل قريب منه (ما من جسم مرئي يصل أداة بصره بالقمر)، فالقمر في هذه الحالة يبدو وهماً أقرب إليه من المدينة.

-------------------

والسؤال الذي يطرح نفسه ... اين المسلمون الآن ؟؟!
اين ابن النفيس 2010 .... اين الجاحظ و عبد الحميد الكاتب .. اين .. اين ؟؟؟

ايعجبك ايها المسلم .. ايها العربي ان تضيع كل هذا الامجاد و البطولات الاسلامية العربية لأجدادك و انت تلعب و تلهو ؟؟

أيرضيك ان يسرق علمك و علم اجدادك ؟؟

أبالله عليك لا تخجل ... ؟؟

ألم تسأل نفسك لمرة واحدة .. وتجهد عقلك في ان تقول لماذا يقوم الغرب بتصدير ما يغيب العقل و يمحي الفكر و ينسف ما مميزك الله به عن سائر الخلائق ؟؟

------------

ما دفعني ان اكتب ما قلته اليوم ... هو اني اردت ان اقوم بالتأكد من شيء ما توصلت اليه في مجال الفيزياء .. بالتحديد في مجال الموجات الكهرومغناطيسية

فقمت بالدخول على جوجل بعدما يئست من الحصول على اي مرجع هنا لأتأكد من صحة ما توصلت اليه

والمفاجأة الكبرى ... بل الطامة الكبرى ... انني عندما كتبت " معادلات موجات المايكرويف وكيفية تكوينها و نقلها " وجدت ما يجعلك تضحك حسرة على وصلنا اليه

وجدت من يقول " ... و انا النهارده عملت بيضه زي الفل في المايكرويف الجديد .. وبنصحكوا تجربوه واسمو .... "
وآخرى تقول " هو انا اظبط المايكرويف عندي على كام درجة ... اصل انا خايفة الكيكة تتحرق , وانا .... "
وهذا يقول " بصراحة انا مش فاهم حاجة من الغرب دول ... كلامهم كتير ومش عارفين بيقولوا ايه " فقام واحد رد عليه وقاله " ليه دا انا اسمع ان الناس دي علماء عباقرة يا راجل " قام الاول رد وقاله " اصلي دخلت على موقع علمي لقيتهم بيتكلموا عن موجات اسمها مايكرويف .. هو في الدنا موجات ميكرويف .. هو مش الميكرويف دا الجهاز اللي شبه الفرن .. ايش دخل بقى الموجات دي في المايكرويف "

بالله عليك اليس هذا دليل واضح وبيّن على مدى التدهور و التخلف الذي وصلنا اليه ؟؟

سبحان الله ... واحد فرحان انه عمل بيضه في الفرن ... و التانية مش عارفه تظبط درجة الحرارة .. والتالت الغبي اللي مش فاهم حاجة وعمال يبرطم و خلاص

طبعا دا غير البلاوي التانية .. اللي ما ينفعش اقولها عشان موضوعي ما يبقاش اهبل

قومت عملت البحث بالانجليزي .. لقيت عالم تاني خالص

حاجة ما حصلتش ... ناس بتتلكم بأدلة ومعادلات حسابية .. دا غير انهم عندهم بال طوييييييييييييل للاسئلة و المناقشة .. واللي بيتلكم لو لقى نفسه انه غلط .. بيعترف و يصحح غلطه

اما تعالى شوف احنا عاملين ازاي ... شوف على سبيل المثال المدراس .. وانتو عارفين اللي بيحصل في المدارس

دخلت اتناقشت مع الراجل اللي بيتلكم عن الموجات ده .. مع العلم باني انا مش بجيد اللغة الانجليزية اجادة تامة ... دا غير الاخطاء اللي كانت عندي في القواعد .. الا اني لقيت منه حسن المعاملة و عدم الاستهزاء بالاخطاء اللي انا وقعت فيها ... دا غير انه فهمني صح .. طبعا انا ما قولتلوش اني عربي

ولكن انا عايز اخليكم تشوفوا مدى الانحطاط و التدهور اللي احنا بقينا فيه دلوقتي

اتمنى اني اكون قد وصلت معلومة ما .. لمن لازال عندهم عقل يفكر ... و لسان ينطق ... وعين ترى ... وقلب يفرق بين الخطأ و الصواب

منتظر تعليقاتكم و آرائكم و ايه اللي احنا ممكن نعمله عشان نخلي في عقول بتفكر .. وناس بتفهم ولو على الاقل نبدأ من المنتدى ده ... للمنتديات التانية ... للشارع .. الحي ... المحافظة ... الجمهورية .. الوطن العربي

وانا اؤمن بالمقوله التي تقول ... " طريق الالف ميل يبدأ بخطوة "

وفقكم الله .. والسلام عليكم و رحمة الله وبركاته

اخوكم المسلم / احمد محمد البنهاوي
I'm Free

اشمعنا هما ؟؟؟!!! 67068691ud1
I'm Free

عمرى : 28
مساهماتى : 3908

اشمعنا هما ؟؟؟!!! Empty
مُساهمةموضوع: رد: اشمعنا هما ؟؟؟!!!   اشمعنا هما ؟؟؟!!! Icon_minitimeالسبت يونيو 12, 2010 4:17 pm

المشكلة يا احمد مش فى عقولنا احنا عقولنا زى الفل
يعنى فى ابحاث و احصائيات بتقول ان اذكى طفل فى العالم الطفل العربي و اذكى طفل عربي الطفل المصرى بس المشكلة ان الطفل ده اتخلق ولسه نقي بس اللى دهورنا كده عدم الاهتمام يعنى بدل ما الراجل يعلم ابنه و يشجعه انه يتعلم محتلف العلوم يشجعه انه يحترف كورة مثلا او انه يعرف يلعب بلايستيشن
والحكومة بدل ما توفر الرعاية للطفل فى المدارس وتعمله مشاريع و مسابقات توفرله الديش و اسطوانات الاغانى و الافلام و الكليبات وشرايط الفيديو الرقص و المسخرة وبدل ما تشجع على العلم تشجع على الكورة و احلى صوت ومسابقات جرى و مسابقات موتوسيكلات و عربيات وايه فائدة الحاجات دى بجنب العلوم
و بعد كده المشكلة تنتقلنا لاننا ماحاولناش نقاوم هذا الجهل ونعلم نفسنا
Abdo El-King

اشمعنا هما ؟؟؟!!! 47954210
Abdo El-King

عمرى : 29
مساهماتى : 10257

اشمعنا هما ؟؟؟!!! Empty
مُساهمةموضوع: رد: اشمعنا هما ؟؟؟!!!   اشمعنا هما ؟؟؟!!! Icon_minitimeالأربعاء يونيو 16, 2010 4:15 am

ازيك يا احمد واحشنى اوى ويا ريت نتكلم على الميل لانى نفسى اكلمك
Mr.Abdo
Mr.Abdo

عمرى : 27
مساهماتى : 894

اشمعنا هما ؟؟؟!!! Empty
مُساهمةموضوع: رد: اشمعنا هما ؟؟؟!!!   اشمعنا هما ؟؟؟!!! Icon_minitimeالأربعاء يونيو 16, 2010 5:19 pm

يا جماعة العرب متأخرين ومش حاطين فى دماغهم انهم يتعلموا اى حاجة كلة تقليد حتى فى البرامج التفزيونية مش عارفين يخترعوا
Dr.Red Lips
Dr.Red Lips

عمرى : 29
مساهماتى : 577

اشمعنا هما ؟؟؟!!! Empty
مُساهمةموضوع: رد: اشمعنا هما ؟؟؟!!!   اشمعنا هما ؟؟؟!!! Icon_minitimeالخميس يونيو 17, 2010 7:14 pm

ياهلا والله حيا الله البنهاوي كيفك اخبارك ايش مسوي

ندخل في الموضوع على طول

ممممم هيا ترا قصة طويلة عريضة

أحنا موهوبين ولسا فيه موهوبين وكما قال الأخ i'm free انو الطفل العربي من الأذكى عالميا أو The Smartest child

مممم مني حابب اطول عليكم بس الأسباب واضحة وأولها عدم الأهتمام ياجماعة

احنا في بلادنا العربية عموما وفي السعودية بشكل خاص ((بسبب ماعايشته))

فيه طلاب وزملاء أعرفهم شخصياً ماشاء الله عليهم لو بيدي اوديه لمايكروسوفت مهندس او مصمم برامج هندسية

الموضوع انو الناس ماتلقى تشجيع

الموهوب عندنا قدرهـ

سطرين في جريدة وبطاقة تهنئة 4 سم × 3 سم

مافي اهتمام من قبل الرؤوساء الشركات

الموضف الأجنبي أحسن مني في أيه

وثاني جانب الأحباط وكنت يوم من الأيام واحد من دول المحبطين

كنت احد الموهوبين في المدرسة ومالقيت اي اهتمام لا من أهل ولا من أصدقاء واعرف اولاد مخترعين فعلاً

يواجهوا العالم ويقولوا لهم ايه انا اخترعت كيذا كيذا

مافي تشجييع ياجماعة

أعرف واحد كان ذكي جداً وأخترع شي للمنازل

المهم نظرة اصدقائي لهـ ماكانت حسنة ولا كان يجد التشجيع لا من أهله((يتيم)) ولا من مدرسيه ولا

حتى من أصدقائه إلا أنا كنت أمدح فيه وفي الجهاز واقول له استمر استمر

لازم شخص زي هذا يعيش ملك عشان يطلع خوارزمي

هيا بالله هذا كيف تبغاه يطلع خوارزمي فسر لي يابنهاوي
http://www.google.com
king of horror
king of horror

عمرى : 30
مساهماتى : 1663

اشمعنا هما ؟؟؟!!! Empty
مُساهمةموضوع: رد: اشمعنا هما ؟؟؟!!!   اشمعنا هما ؟؟؟!!! Icon_minitimeالأربعاء يونيو 30, 2010 1:12 pm

والله وحشتوني والله يا حبايب قلبي

نخش في الموضوع ....

هو كلامكم تمام و انا مقتنع بيه وعارفه

اللي انا عايزه في الموضوع ده ... ايه طرق الحلول اللي ممكن تقدمها ليهم .. على الاقل في المنتدى ده

نبدأ من هنا ... وربنا يعين

وبعدين مش عايزين الطرق التقليدية ... زي اللي بنسمعه على كل القنوات و كل المنتديات و ... و ... و ... الخ

يلا انا مستني ردودكم يا رجالة
محمد أمجد تركي
محمد أمجد تركي

عمرى : 28
مساهماتى : 374

اشمعنا هما ؟؟؟!!! Empty
مُساهمةموضوع: رد: اشمعنا هما ؟؟؟!!!   اشمعنا هما ؟؟؟!!! Icon_minitimeالسبت فبراير 19, 2011 3:00 am

مشكورين على مجهودكم

بحاول أفكر في طريفة غير تقليدية

اشمعنا هما ؟؟؟!!!
صفحة 1 من اصل 1